Rutin för visselblåsning
Vår verksamhet ska alltid präglas av hög etik. Därför uppmanar vi alla som arbetar på våra arbetsplatser att säga ifrån om de misstänker något som bryter mot vår uppförandekod. Alla ska kunna anmäla överträdelser utan att behöva oroa sig för negativa konsekvenser eller behöva röja sin identitet. Metrolit har därför infört ett så kallat visselblåssystem.
Ett brott mot Metrolits uppförandekod kan innebära såväl ett lagbrott som ett brott mot Metrolits interna riktlinjer. Metrolit vill säkra att arbetsmiljön präglas av hög etik och ett inkluderande klimat.
Rutin för rapportering
Metrolit har en rutin för visselblåsare och har valt ett externt visselblåsarombud som mottagare av anmälningar som sker från de som kan visselblåsa. Anmälaren garanteras anonymitet om den önskar det. Anmälan kan vara muntlig eller skriftlig. Personalen hos visselblåsarombudet och eventuellt stödjande Metrolit personal har tystnadsplikt om anmälningen och visselblåsaren.
Anmäl till vårt visselblåsarombud BrolinWestrell genom att mejla på visselblaspinerock@brolinwestrell.se eller ringa dem på Tfn 018 – 444 20 40.
Hantering av anmälningar
Metrolit tolererar inte att personer som slår larm om problem eller oegentligheter drabbas av repressalier eller negativa konsekvenser. Den som slår larm kommer att hanteras med respekt och bli tagen på allvar. Den som slår larm kommer också att få information om hur frågan behandlas vidare och vad larmet resulterar i.
Efter att en oegentlighet har rapporterats utreds i de faktiska omständigheterna kring larmet. Larmets innehåll avgör vem som är lämplig att ansvara för utredningen. När omständigheterna är utredda ansvarar HR-chef för att vidta åtgärder baserat på vad som framkommit. Oegentligheter som innebär brott mot lagen polisanmäls.
Har du frågor kring visselblåsarfunktionen eller annat som rör vårt arbete med uppförandekoden vänd dig till HR-chef Johanna Nyberg tfn 0708-677493, johanna.nyberg@metrolit.se